SELANİK, SELANİK…

NowWeBike YUNANİSTAN İZLENİMLERİ

Yunanistan’daki ilk durağımız Selanik. Yunanistan Eurovelo koordinatörü Georgios Farfaras burada yaşıyor. Selanik Belediyesi’nde bir basın açıklaması ayarladı bizim için, oraya yetişeceğiz. Georgios’un tavsiye ettiği bisiklet dostu işyeri ünvanını kendine yakıştıran hostele yerleşiyoruz. Böyle bir hostelde konaklamak ne güzel diye içimden geçirirken bize bisikletleri bırakabileceğimizi söyledikleri arka bahçenin hiç de güvenli olmadığını görüyoruz. Biraz sohbetten sonra bisikletleri odalarımıza çıkarmaya karar veriyoruz. Aksi taktirde Brüksel yolculuğumuzu eşek sırtında yapmak zorunda kalabiliriz. Biraz kutu bir bölge olan arkadaki meydanda takılan gençler bu düşüncemizi güçlendiriyor.

Bisiklet dostu iş yeri kriterleri Avrupa genelinde yaygınlaşmış olmadığı için farklı ülkelerde farklı ‘dost’ luk örnekleri görüyoruz. Ama buradaki hostel hem pahalıydı, hem de bisiklet dostu olamamıştı.   Biz kamp yerinde kalmayı düşünmüştük, ama belediyedeki basın açıklamasına kolayca intikal etmek için burada kalmalıydık.

Belediye’de 7-8 kişilik bir yetkili grubu ve 2 TV kanalının muhabirleri bizi bekliyordu. Feridun hoca daha önce Münih -Muğla turunda buraya uğradığı için samimi bir hoş beşle karşılanıyor. Bu samimi ortamda basın açıklaması ve konuşmalar yapılıyor, röportajlar veriliyor. Bu arada NowWeBiketakımı olarak masalarda sadece su bulunmasını Yunanistan’ın yaşadığı ekonomik krize bağlıyoruz.

Basın açıklaması bitmiş, sohbetler devam ederken içeriye bir adam girdi. Sanki yürüyerek değil de süzülerek girmişti. Kulağında küpesi, bileklerinde çok sayıda deri vs bileklikler, yüzünde Akdeniz iklimini yansıtan çizgiler ve kırışıklıklar, outdoor tipi pantolonunun üstüne özenle bırakılmış bir gömlekle sessizce sohbete dahil oluveren bu adam meğer Selanik belediye başkanıymış. Salonda bulunan belediye pesoneli ile ilişkisi kıyafetini yansıtırcasına resmiyetten oldukça uzak; ama sululuk vs kesinlikle yok. Ses tonu hep aynı konuşurken. Oldukça sıcakkanlı.  Kanımız pek ısınıverdi birden. NWB takımından Serhat F. Değimli’nin dediğine göre adam bir şarap üretim imparatorluğunun sahibiymiş. Bunu duyunca sempatim biraz azalıverdi nedense! Böylesine önemli bir şehrin belediyesinin başına gerçek bir çiçek çocuğunun getirilmesinin sadece bir hayal olabileceğini anlamış olduk. Burada konuyu hemen başbakan Çipras’a getirmek istiyorum. Nedense bizim medyamızda bir halk kahramanı gibi gösterilen, dünyada solun yükselişini tetiklediği söylenen bu adam Yunanistan’ın en zengin ailesinin veliahtıymış.

Bir hayal kırıklığı da bunu duyunca yaşıyorum. Çipras’ı bir halk kahramanı sanmıştım.Bu da benim cahilliğim herhalde.

Sahi hafta sonu seçim vardı değil mi Yunanistan’da? Bildiğim kadarıyla seçimi tek başına kazanan olmayacak ve hükümeti kimler kurarsa kursun Avrupa Birliği’nin kemer sıkma politikasını uygulamak zorunda.

Selanik’e gelinir de ulu önderimizin doğduğu ev ziyaret edilmez mi? Biz de ettik. Öncelikle şunu söyleyeyim ki buraya akın akın ziyarete gelen vatandaşlarımızı görünce Türkiye Cumhuriyeti’nin kolay kolay yıkılmayacağına inancım kat kat arttı. Memleketin başına dini istismar ederek gelen, uluslararası itibarımızı yerle bir eden, ulu önder Atatürk’e dil uzatan, milletin gözünü sahte hayallerle boyayan bu bedbahtlar bir gün kaçacak delik arayacaklar.

Atatürk’ün evinde ayak üstü sohbet ettiğimiz ateşe Yunan devlet otoritesinin kendilerini nasıl baskı altında tutmaya çalıştığından bahsetti biraz. Yani ebedi düşmanlık muhabbeti. Ama diğer taraftan da son yıllarda ülkeyi ziyaret eden Türk sayısında hatırı sayılır bir artış olduğundan genel olarak hoş tutma çabası olduğu da hissediliyor.

Siyaseti kendi haline bırakıp şehir gezimize devam edelim. Georgios’nun(Yorgo) bizim için ayarladığı üç sempatik genç kadından oluşan rehber ekibinin anlatımıyla şehrin önemli tarihi eserleri hakkında bilgilendiriliyoruz. Bu eserler arasında çok sayıda Osmanlı eseri de var tabii. Bu ekip aynı zamanda http://www.dot2dot.gr adlı web siteleri üzerinden kültür ve doğa turları düzenliyorlar.

Ertesi gün yine Georgios’nun rehberliğinde bizim için yaptığı plana uygun olarak hareket ediyoruz. İstikamet Giannitsa, yani Osmanlı dönemindeki adıyla Yenice.

Hava çok sıcak.  Selanik’ten 10 km kadar ilerlediğimizde iyice bunaltıyor. Georgios hafif yollu bir fenalık geçiriyor. Muhtemelen kan şekeri düştü. Gürültülü yolun hemen kenarında bulunan ağaçların gölgesine sığınıp beklemeye karar veriyoruz. Georgios’nun dinlenmesi gerekiyor.  Yaklaşık 2 saat burada dinlendikten sonra yolumuza devam ediyoruz. Önce Giannitsa’daki Pella Belediyesini ziyaret ediyoruz. Başkan bizi makamına davet etmiyor, ayak üstü bir sohbetten sonra belediye çalışanlarından bir kadının ikram ettiği şeftalileri alıp devam ediyoruz.  Pella antik kentini ziyaret edeceğiz. Ama öncesinde Eski bir Osmanlı camisine uğruyoruz. Minaresi yıkılmış olan bu cami bir sergi salonu olarak kullanılıyor.

Yolda yerdiğimiz zorunlu moladan dolayı programa uyamıyoruz, ama Pella antik kentinin hemen yanı başında 4 yıl önce inşa edilen devasa müzenin yetkilileri mesai biteli çok olmasına rağmen bizi bekliyorlar. Kazılarda da bizzat bulunan bir yetkilinin anlatımıyla müzeyi gezmek bizim için ayrıcalıktı. Müze çok büyük, vakit geç oldu, ama müze yetkilisi büyük bir keyifle anlattı, adeta tarihte yolculuk yaptık bu keyifli anlatımla.

Müze ziyaretimiz sonrasında belediyenin bizi misafir edeceğini öğreniyoruz, ama kalacağımız yer meğer şehrin epeyce dışında bir nehir kenarında bulunan yelken ve su sporları kulübünün bungalovlarıymış. Çoğunluğu karanlıkta yapılan bir yolculuğun ardından varıyoruz kalacağımız bungalova. Sulak, yeşili bol bir bölge ve bol bol sinek var.Varır varmaz yan bungalovda kalanların köpeklerinin yaygarası karşılıyor bizi. Birisiyle anlaştık, ama diğeri susmuyor bir türlü!

Yakınlarda yiyecek içecek olmadığı için belediye görevlileri şehirden yemek getiriyorlar. Her ne kadar kaldığımız bungalov biraz kırık dökük de olsa misafirperverlik konusunda memnuniyetimi belirtmem gerek.

Yazının devamı fotoğraflardan sonra…

19691455804_768abdd5d1
Pellas müzesi çok değerli eserleri barındırıyor

20313634765_e6cfbd6b4d_z
Başkanın ‘tarz’ bileklikleri.
20125605940_437bc23235_z
Başkanla…
20126872499_8f8f580b9d_z
Büyükelçilik görevlisi Heves hanım basın toplantısında bize tercümanlık da yapıyor.
20272683362_20e2176b8c_z
Atatürk Evi
20313859215_d450307489_z
Pella Müzesi
20130191810_439507c182_z
Goumenitsa’da nehir.

19691046944_b3f210f652_zSelanik’te Red Zeppelin bisiklet mağazası.19693061693_8c7e0f4537_z 20125575208_f8cbd22204_z Selanik Belediyesi’nde 20313634765_e6cfbd6b4d_z 20313546345_8d9a786f1e_z 20320023661_b120f3c089_z

ERTESİ GÜN BAMBAŞKA BİR YUNANİSTAN

Goumenitsa. Söylemesi de yazması da pek zor, ama sıcak altında yapılan bir yolculuktan sonra sıcakkanlı insanların bizi karşıladığı yer burası. Georgios bugün de bizi yalnız bırakmadı. Onun sayesinde burada da bir basın açıklaması yaptık. Ayrıca Açık Radyo’dan yayın yapan Şeytan Arabası da bizi bu güzel kasabadayken aradı. Aydan Çelik ve Esra Ertan’a sesimizi bisiklet severlere ulaştırdıkları için  tekrar teşekkür ederiz.

Burada bir kamp yeri bulmayı düşünürken Georgios’nun arkadaşı Maria Mouzouri ile tanıştık. Dünya tatlısı bir kadın. Kocası Hollanda’lı. Türkiye’de 80’li yıllarda bisikletle tur yapmış bir maceraperest. Yaşını hiç göstermiyor.

Karı-koca işlettikleri harika bir butik otelleri var. Tanımasanız onları otel çalışanı sanırsınız. Her işe koşuyorlar. Bize iyi bir indirim yaptıkları için burada kalmaya karar veriyoruz.Aynı zamanda yörede bisiklet ve yürüyüş turları da satıyorlar.  Eşyalarımızı yerleştirip bisikletleri güvenli bir bahçeye(Selanik’teki gibi değil. Gerçekten güvenli.) yerleştirdikten sonra hadi diyorlar, sizi nehre yüzmeye götürelim. Arabayla gidiyoruz nehre. Orman içinde vadimsi bir oluşumun içinde nehir. Burada yağmur da yağınca yağmur ve yüzme keyfini bir arada yaşıyoruz.

Yolunuz düşerse buraya mutlaka uğrayın. www.dimosthenis.gr

Doğrusunu söylemek gerekirse Nowwebike yolculuğumuz boyunca Selanik, Giannitsa ve Goumenitsa’da yediklerimiz ve içtiklerimiz benim aklımın özel bir köşesinde kaldılar. Bu konuyla ilgili yazımı sitemizin nerede ne yenir köşesinde okuyabilirsiniz.

Bulgaristan izlenimleri için:https://bisikletliyizbiz.org/2015/11/22/svilenrad-ve-nova-zagora-bulgaristan/